söndag 15 juli 2012

Ömt semesterminne

När vi cyklade ned och badade i morse kom vi att tala om en härlig minisemester vi gjorde för många år sedan. En minisemester på cykel och två nätter i tält. Den kostade inte många kronor, men är en av favoritsemestrarna. Det behöver inte vara dyrt med lyx för själen och fina minnen.

Cyklade från Malmö fredagkväll. Ned till Näset där vi slog upp tältet på en tom strand. Åt paj och drack vin och badade i solnedgången. Nästa dag cyklade vi längs sydkusten. Genom Abbekås där vi åt rökt makrill och framåt eftermiddagen kom vi fram till Ystad. Efter bad och sol svidade vi om inför kvällens middag. Jag hade packat med mig en långkjol (inköpt i Montpellier, svart med illgröna stora blommor) och en svart topp. På torget i centrala Ystad gick vi på restaurang. Åt gott och drack vin. Stärkta av måltiden och rusiga av drycken tog vi beslutet att cykla vidare mot Ale Stenar där andra nattens läger slogs upp. Lite kusligt att tälta där uppe på toppen, ödsligt och på något vis utlämnande. Förresten, på väg dit hade vi träffat på en trevlig skåning som sålde oss en av flaskorna från sin vinkällare. Så innan vi somnade satt vi i tältöppningen och drack vin. Det var vi, flaskan, himlen och havet. Och så då stenarna förstås. Nästa dag trampade vi upp mot slutstationen, Simrishamn. Fikade och tog sedan med oss cyklarna på Pågatåget tillbaka till Malmö.

På den här tiden jobbade jag i Helsingborg. Kontoret låg några trappor upp och träningsvärken i öm rumpa på måndagmorgonen minns jag än idag.

Ett mysigt och ömt semesterminne. :)